Zatarty alternator – metody naprawy

Alternator to prądnica prądu przemiennego, która ładuje baterie w akumulatorze. Jest złożony z nieruchomego elementu zwanego stojanem, który zbudowany jest z izolowanej, stalowej ramki z trzema uzwojeniami. Wewnątrz znajduje się wirnik odpowiedzialny za wytwarzanie pola magnetycznego. Pasek, który ładuje alternator, jest napędzany przez wał korbowy silnika.
Z biegiem czasu w trakcie normalnego użytkowania alternator może ulec awarii. Najczęściej występujące usterki alternatorów to:

  • pęknięta obudowa, która przestaje chronić przed brudem i innymi czynnikami zewnętrznymi,
  • zużyte łożyska,
  • zużyte szczotki,
  • przebicia w uzwojeniu,
  • wadliwy regulator napięcia,
  • zwarcia,
  • brud i zanieczyszczenia prowadzące do zatarcia.

Awarie alternatora można poznać po szeregu charakterystycznych objawów takich jak: świecąca stale lub migająca kontrolka ładowania akumulatora, brak zapalonej kontrolki ładowania akumulatora podczas włączonego zapłonu (przy zgaszonym silniku), szybkie rozładowywanie akumulatora, hałasy z silnika narastające wraz ze wzrostem obrotów, które znikają po zdjęciu paska klinowego, które najczęściej są efektem uszkodzenia łożysk zdarzającego się stosunkowo często. Ignorowanie takich sygnałów może prowadzić do całkowitego zablokowania lub rozsypania się łożysk.

Nowy czy regenerowany?

Niezależnie od rodzaju awarii alternator musi zostać wymontowany. Trzeba zacząć od zdjęcia paska napędzającego alternator, a następnie odłączyć od wszystkich przewodów i mocowań. Dopiero wtedy można ocenić poziom jego uszkodzenia i podjąć decyzję co do dalszego postępowania. Lepiej nie robić tego jednak samemu, ponieważ można przypadkiem uszkodzić delikatne elementy.
Stan alternatora może powinien ocenić doświadczony elektromechanik, doradzając, czy wymiana jego części jest możliwa i opłacalna, czy lepiej kupić nowy lub regenerowany. Może się bowiem zdarzyć, że awarii uległo kilka części. Jeśli pękła obudowa, to narażona na uszkodzenia były wszystkie elementy wewnętrzne. Brud dostający się przez uszkodzoną obudowę jest częstym powodem zatarcia alternatora. Jeśli zniszczeniu uległy jedynie łożyska, można je rozmontować odpowiednim ściągaczem do łożysk i wymienić na nowe. Naprawiony, oczyszczony alternator zostanie w zakładzie elektromechanicznym dokładnie przetestowany.

Zatarty alternator – metody naprawy
GMB
goldenline logo