W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.
Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.
Za co odpowiadają rozruszniki samochodowe?
Rozrusznik samochodowy to niewielki silnik elektryczny znajdujący się w samochodach z silnikiem spalinowym. Jego zadaniem jest uruchomienie silnika spalinowego.
Energia elektryczna doprowadzana z akumulatora do rozrusznika jest zamieniana tu w pracę mechaniczną.
Budowa rozrusznika
Rozrusznik jest stosunkowo prostym urządzeniem. Zbudowany jest z silnika elektrycznego z jednokierunkowym sprzęgłem. Ważną rolę odgrywa nieduża zębatka, która sprzęga się z wieńcem zębatym w kole zamachowym silnika spalinowego dzięki działaniu specjalnego elektromagnesu. Do sprzęgnięcia dochodzi, w momencie, kiedy przekręcamy kluczyk w stacyjce. Przełożenie między zębatką a wieńcem jest niskie, więc wirnik znajdujący się w rozruszniku nie potrzebuje dużego momentu obrotowego, by wprawić w ruch silnik spalinowy, ponieważ ma wysoką prędkość obrotową.
Jak działa rozrusznik?
Zasada działania rozrusznika polega na przekazywaniu napięcia z akumulatora na specjalny włącznik elektromagnetyczny. Dzięki temu w wirniku wytwarzane jest pole magnetyczne, które wyzwala obrót wirnika i koła zamachowego. Jednokierunkowe sprzęgło zabezpiecza napęd rozrusznika przed obciążeniem z silnika spalinowego, które mogłoby je uszkodzić. Aby silnik spalinowy uruchomił się, rozrusznik musi obrócić wałami korbowymi kilka, kilkanaście razy.
Jeśli po przekręceniu kluczyka nie ma reakcji, to prawdopodobnie problem z rozrusznikiem. Nie próbujmy naprawiać go samemu, lecz czym prędzej zgłośmy się do zakładu elektromechaniki pojazdowej. Rozrusznik jest dość skomplikowanym elementem dla przeciętnego użytkownika, a jego naprawa wymaga specjalistycznych narzędzi i fachowej wiedzy.
Nie zawsze rozrusznik
Jak każda część w aucie rozrusznik lub sąsiadujące z nim elementy mogą ulec awarii. Jak rozpoznać, co konkretnie się zepsuło? Nie zawsze brak reakcji po przekręceniu kluczyka jest jednoznaczny z awarią rozrusznika.
Brak reakcji po przekręceniu kluczyka to zepsuty rozrusznik lub układ sterujący. Przyczyną tej sytuacji może być przerwane połączenie elektryczne. Odpowiada za to skorodowany przewód masowy lub awaria elektromagnetycznego włącznika. Problemy z rozruchem może powodować także rozładowany akumulator. W takiej sytuacji po przekręceniu kluczyka kontrolki migają lub są całkowicie ciemne, a zamiast obrotów silnika usłyszmy serię stuknięć.
Jeśli przy próbie uruchomienia pojazdu usłyszymy jedno stuknięcie, oznacza to zużycie układu lub awaria szczotek. Stosunkowo częstą przyczyną kłopotów z rozrusznikiem jest również awaria mechanizmu sprzęgającego.
Każde niepokojące objawy, takie jak hałasy przy zapalaniu silnika lub problemy z uruchamianiem powinny nas skłonić do wizyty w zakładzie elektromechaniki pojazdowej. Problemy z rozrusznikiem są trudne do naprawy „domowymi” sposobami, a zwlekanie z wizytą u specjalisty może tylko pogorszyć sytuację. Różnice między naprawą a regeneracją rozrusznika. Przeczytaj na naszym blogu.