Najczęstsze usterki alternatorów w autach osobowych

Żaden samochód wyposażony w silnik spalinowy nie może się funkcjonować bez stałego dopływu energii elektrycznej. Jest ona konieczna zarówno do rozruchu w autach benzynowych i napędzanych jednostkami wysokoprężnymi oraz podtrzymywania procesu spalania w silnikach z zapłonem iskrowym, jak i zasilania poszczególnych systemów, zwłaszcza elektroniki sterującej jednostką napędową, a także wielu elementów osprzętu. Za dostarczanie napięcia podczas uruchamiania auta odpowiada akumulator, w czasie jazdy funkcję tą przejmuje alternator, dlatego jego usterki mogą zupełnie unieruchomić auto. Przekonajmy się, co może sprawić, że konieczna stanie się naprawa alternatora i sprawdźmy, jak jest zbudowany oraz na jakiej zasadzie funkcjonuje.

Jak działa alternator i z czego się składa?

Alternator stanowi centrum zasilania pojazdu w energię elektryczną. Jest zbudowany z nieruchomego stojana z odpowiednim uzwojeniem, a także z ruchomego wirnika będącego rodzaje elektromagnesu. Obroty wirnika wytwarzającego pole magnetyczne powodują wystąpienie zjawiska indukcji, prowadzącej do przepływu napięcia. Obroty wirnika są możliwe za sprawą połączenia z wałem korbowym, najczęściej za pośrednictwem paska klinowego. Ze względu na zmiany prędkości obrotowej wału korbowego ilość wytwarzanego prądu może być różna, w alternator wbudowany jest więc również mechanizm regulowania napięcia, jakie jest przekazywane do instalacji elektrycznej. Sprawne działanie alternatora pozwala na doładowanie akumulatora, co uzupełnia ubytek energii powodowanej rozruchem, a także zasila wszystkie układy elektryczne pojazdu.

Co psuje się w alternatorach?

Usterki alternatorów mogą obejmować wiele różnych awarii. Do występujących najczęściej należą jednak uszkodzenia łożyska oraz szczotek. Przyczyną zużywania się łożysk zazwyczaj okazuje się brak osiowości i spowodowane nim nierównomierne obciążenia, a także wady materiałowe, lub braki środka smarnego. Kłopoty z łożyskami wywołuje też często nieprawidłowe napięcie paska klinowego. Elementami, które mogą odmówić posłuszeństwa, jest również uzwojenie stojana, które wskutek przegrzania może się całkowicie spalić. Częste są także problemy z regulatorem napięcia i płytką diodową oraz komutatorem. Do przyczyn braku zasilania może się też przyczynić zerwanie paska klinowego.

Najczęstsze usterki alternatorów w autach osobowych